Search Engine Optimization

Zoekmachine optimalisatie (SEO) is een verzamelnaam voor alles wat je onderneemt om te zorgen dat je website zo hoog mogelijk rankt in de organische vindbaarheid in zoekmachines, met als doel je doelgroep maximaal te bereiken, en/of meer leads te genereren. De organische zoekresultaten vind je onder de zoekmachine advertenties.

Hoe werkt SEO?

Met SEO haal je in de eerste maanden niet de resultaten die met een SEA campagne wel gerealiseerd zouden worden. Er is een langere tijd nodig om een organische campagne rendabel te krijgen. Hoe SEO exact werkt, valt niet uit te leggen in drie zinnen. Door je website te blijven optimaliseren, kan je echter wel je vindbaarheid structureel blijven verbeteren. Er zijn honderden factoren die van invloed zijn bij het optimaliseren van websites voor de zoekmachines.

Techniek

Wanneer je hoog wilt scoren in de zoekresultaten, dient je website technisch op orde te zijn. Onder deze ‘technische SEO’ verstaan we alles wat je achter de schermen aan je website aanpast om deze te optimaliseren voor de zoekmachines. Denk hierbij aan de sitestructuur, de laadsnelheid van de pagina, structured data, of bijvoorbeeld de meta descriptions.

De technische SEO is niet alleen belangrijk zodat Google de website beter kan begrijpen. Ook het gebruiksgemak voor de websitebezoekers wordt ermee vergroot, wat zal lijden tot langere bezoeken, en het bekijken van meer pagina’s.

Content

Onder content valt alles zicht baar of hoorbaar is op een website. Van tekst tot afbeeldingen, en van video’s en audio tot documenten. Content speelt een grote rol binnen de zoekmachine optimalisatie. Het is daarom van belang dat de content op de pagina relevant is voor de bezoeker om te lezen. De zoekmachine Google kan zien in welke mate de bezoekers jouw content waarderen, bijvoorbeeld door te kijken hoe lang bezoekers op je website zijn en met welke frequentie ze doorklikken naar andere pagina’s, en daar zal Google de rangschikking op aanpassen. Matige content? Dan zal je webpagina ook niet hoog ranken in de zoekresultaten.

Autoriteit

De autoriteit wordt grotendeels bepaald door externe inkomende links (linkbuilding). In de ideale situatie is de kwaliteit van de content op je website dusdanig hoog, dat bezoekers van je website vrijwillig gaan linken naar je website of content.